NUFFNANG

Saturday, 8 September 2012

Beraninya budak "p" tu.

Sebelum pergi kerja tadi sempat la juga saya menolong mak sidai baju di ampaian luar rumah. Walaupun ketika itu jarum jam sudah menginjak ke angka 10.45 a.m, kira-kira 15 minit lagi sebelum jadual kerja bermula. nasib la rumah dekat je dengan tempat kerja. 10 minit dah sampai. tak payah la saya nak terkejar-kejar sangat kan. dan yang lebih untungnya, tempat kerja saya tak ada punch card. erkkk,, thank you bos. hehe. kalau lambat pun tak ada lah gaji kena tolak kan. gaji bersih setiap bulan! :) oh ye..

Ok, mukadimah pun dah panjang berjela-jela. tengok tajuk post pasal berani. tapi kenapkah saya tiba-tiba bercerita pasal kerja lak. konpius sungguh roslita ni. huhu. i will make it short. berbalik pasal sidai baju tadi kan, saya tiba-tiba terpegun jap. macam dunia berhenti berpusing. eh adakah aku sedang bermimpi? tapi tak. cubit pipi..huihh mak, memang sakit. sunggguh tidak menyangka kanak-kanak ribena yang baru darjah empat merangkap anak jiran belakang rumah saya dah tahu bawak motor. kalau lelaki tak adalah pelik sangat. ni perempuan ok! kagum sekejap. haha. berani gila. memang hebat lah kau dik. adik perempuan saya yang darjah lima tu, jangankan nak suruh bawak motor. basikal tah-tah tak lepas lagi. hehe. sorry adik ku sayang.

Tetapi, sayang beribu kali sayang. sedang saya leka menonton aksi dia, tiba-tiba dia boleh terjatuh dan terduduk dekat simpang rumah saya tu. nasib baik la excident kecil saja dan nasib juga motor tu tak hempap dia. kalau tak, alamat tidur hospital la malam ni. huhu. yang kelakarnya, dengan bangganya dia bangun dan angkat motor tu balik sambil gelak-gelak. motor tu dala berat. laratnya la hai. tak padan dengan umur. memang lawak la budak ni. boleh pulak dia tak nangis ea. badan dah kebal agaknya kan. orang yang tengok dia pulak yang risau. humphh dik, hati-hati yer lain kali.

Betul lah kata orang. budak-budak zaman sekarang dah tak sama macam dulu lagi. mereka dah terlebih expert dariapada kita. yelah, bermacam-macam teknologi datang menyinggah sampai perasaan ingin mencuba tu membuak-buak. kalau masa zaman saya dulu, ada juga yang belajar membawanya. tapi itu kalau dah masuk sekolah menengah la kan. saya pandai bawak motor pun masa tingkatan 2 atau 3. mula-mula cuak jugak la. yela mana tau nanti terbabas ke hapa ke kan.

Walau apa pun, keselamatan diri kena jaga yer adik-adik sekalian. kalau boleh pakai la helmet. jangan bawa laju sangat. slow and steady je. tak lari mana motor kamu tu. nanti tak adalah cedera sana sini. tak salah kalau nak mencuba sesuatu. tetapi ingatlah orang yang tersayang di rumah. cewaahhh. ayat macam nak kempen keselamatan jalan raya saja. hehe.

No comments: